Ganadores en las diversas categorías de JAZZ:
La JJA (Jazz Journalists Association) ha concedido como cada año, en esta ocasión en su 25ª edición, los Jazz Journalists Association Jazz Awards del año 2020. La JJA es una organización americana sin ánimo de lucro dedicada a promover el mejor uso de los medios de comunicación de todo tipo (nuevos y viejos, en línea y fuera) para explicar la historia del jazz y para desarrollar nuevas audiencias de jazz.
Los JJA Jazz Awards, otorgados anualmente desde el año 1997, son premios por la excelencia en el periodismo y la musicalidad.
2020 JJA JAZZ AWARDS FOR MUSICAL ACHIEVEMENT:
- Lifetime Achievement Award in Jazz:
CARLA BLEY
- Musician of the Year:
TERRI LYNE CARRINGTON
- Up and Coming Musician of the Year:
LAKECIA BENJAMIN
- Composer of the Year:
KRIS DAVIS
- Arranger of the Year:
MIGUEL ZENÓN
- Record of the Year:
THE SECRET BETWEEN THE SHADOW AND THE SOUL, Branford Marsalis Quartet (OKeh)
- Historical Record of the Year:
MUSICAL PROPHET: THE EXPANDED 1963 NEW YORK STUDIO SESSIONS: Eric Dolphy (Resonance Records)
- Record Label of the Year:
ECM
- Male Vocalist of the Year:
KURT ELLING
- Female Vocalist of the Year:
CÉCILE MCLORIN SALVANT
- Large Ensemble of the Year:
THE ART ENSEMBLE OF CHICAGO 50TH ANNIVERSARY
- Mid-Size Ensemble of the Year:
ALLISON MILLER'S BOOM TIC BOOM
- Trumpeter of the Year:
CHRISTIAN SCOTT ATUNDÉ ADJUAH
- Trombonist of the Year:
WYCLIFFE GORDON
- Multiple Reeds Player of the Year:
JOE LOVANO
- Alto Saxophonist of the Year:
MIGUEL ZENÓN
LAKECIA BENJAMIN
- Composer of the Year:
KRIS DAVIS
- Arranger of the Year:
MIGUEL ZENÓN
- Record of the Year:
THE SECRET BETWEEN THE SHADOW AND THE SOUL, Branford Marsalis Quartet (OKeh)
- Historical Record of the Year:
MUSICAL PROPHET: THE EXPANDED 1963 NEW YORK STUDIO SESSIONS: Eric Dolphy (Resonance Records)
- Record Label of the Year:
ECM
- Male Vocalist of the Year:
KURT ELLING
- Female Vocalist of the Year:
CÉCILE MCLORIN SALVANT
- Large Ensemble of the Year:
THE ART ENSEMBLE OF CHICAGO 50TH ANNIVERSARY
- Mid-Size Ensemble of the Year:
ALLISON MILLER'S BOOM TIC BOOM
- Trumpeter of the Year:
CHRISTIAN SCOTT ATUNDÉ ADJUAH
- Trombonist of the Year:
WYCLIFFE GORDON
- Multiple Reeds Player of the Year:
JOE LOVANO
- Alto Saxophonist of the Year:
MIGUEL ZENÓN
- Tenor Saxophonist of the Year:
CHRIS POTTER
- Baritone Saxophonist of the Year:
LAUREN SEVIAN
- Soprano Saxophonist of the Year:
JANE IRA BLOOM
- Flutist of the Year:
NICOLE MITCHELL
- Clarinetist of the Year:
ANAT COHEN
- Guitarist of the Year:
BILL FRISELL
- Pianist of the Year:
KRIS DAVIS
- Keyboardist of the Year:
HERBIE HANCOCK
- Bassist of the Year:
LINDA MAY HAN OH
- Strings Player of the Year:
TOMEKA REID
- Percussionist of the Year:
ZAKIR HUSSAIN
- Mallet Player of the Year:
JOEL ROSS
- Drummer of the Year:
TERRI LYNE CARRINGTON
- Player of Instruments Rare in Jazz:
BRANDEE YOUNGER, Harp
- 2020 WINNERS IN JAZZ JOURNALISM, Lifetime Achievement in Jazz Journalism:
STANLEY CROUCH
- Publication of the Year:
JAZZTIMES
- Blog of the Year:
WBGO.org, Nate Chinen, Director of Editorial Content
- Robert Palmer-Helen Oakley Dance Award for Excellence in Writing in 2019:
NATE CHINEN
- Marian McPartland-Willis Conover Award for Lifetime Achievement in Broadcasting:
RICHARD HADLOCK
- Book of the Year About Jazz:
JAZZ FROM DETROIT (University of Michigan Press) by Mark Stryker
- Lona Foote-Bob Parent Awards for Lifetime Achievement in Photography
RICHARD CONDE
- Photo of the Year:
JAZZMEIA HORN, BELGRADE JAZZ FESTIVAL BY NEDICI DRAGOSLAV
- Album Art of the Year:
YASHUA KLOS for A Wall Becomes of Bridge (by Kendrick Scott Oracle, Blue Note)
Como se podrá comprobar en el extenso listado que se acompaña, la JJA se olvida prácticamente por completo del jazz que se hace fuera de las fronteras de los Estados Unidos (con la excepción del premio concedido al sello discográfico del año que se ha concedido al sello alemán ECM Records de Manfred Eicher). Es una práctica asidua de los críticos americanos cada año el obviar toda referencia a Europa y que igualmente cada año señalamos. Ya sabemos del afán corporativista por parte de los críticos norte-americanos por el producto propio y sin lugar a dudas por el “menosprecio” para otros músicos de diferentes nacionalidades, y que sin duda alguna no recogen ni plasman la realidad del jazz como un fenómeno global y mundial.
CHRIS POTTER
- Baritone Saxophonist of the Year:
LAUREN SEVIAN
- Soprano Saxophonist of the Year:
JANE IRA BLOOM
- Flutist of the Year:
NICOLE MITCHELL
- Clarinetist of the Year:
ANAT COHEN
- Guitarist of the Year:
BILL FRISELL
- Pianist of the Year:
KRIS DAVIS
- Keyboardist of the Year:
HERBIE HANCOCK
- Bassist of the Year:
LINDA MAY HAN OH
- Strings Player of the Year:
TOMEKA REID
- Percussionist of the Year:
ZAKIR HUSSAIN
- Mallet Player of the Year:
JOEL ROSS
- Drummer of the Year:
TERRI LYNE CARRINGTON
- Player of Instruments Rare in Jazz:
BRANDEE YOUNGER, Harp
- 2020 WINNERS IN JAZZ JOURNALISM, Lifetime Achievement in Jazz Journalism:
STANLEY CROUCH
- Publication of the Year:
JAZZTIMES
- Blog of the Year:
WBGO.org, Nate Chinen, Director of Editorial Content
- Robert Palmer-Helen Oakley Dance Award for Excellence in Writing in 2019:
NATE CHINEN
- Marian McPartland-Willis Conover Award for Lifetime Achievement in Broadcasting:
RICHARD HADLOCK
- Book of the Year About Jazz:
JAZZ FROM DETROIT (University of Michigan Press) by Mark Stryker
- Lona Foote-Bob Parent Awards for Lifetime Achievement in Photography
RICHARD CONDE
- Photo of the Year:
JAZZMEIA HORN, BELGRADE JAZZ FESTIVAL BY NEDICI DRAGOSLAV
- Album Art of the Year:
YASHUA KLOS for A Wall Becomes of Bridge (by Kendrick Scott Oracle, Blue Note)
Como se podrá comprobar en el extenso listado que se acompaña, la JJA se olvida prácticamente por completo del jazz que se hace fuera de las fronteras de los Estados Unidos (con la excepción del premio concedido al sello discográfico del año que se ha concedido al sello alemán ECM Records de Manfred Eicher). Es una práctica asidua de los críticos americanos cada año el obviar toda referencia a Europa y que igualmente cada año señalamos. Ya sabemos del afán corporativista por parte de los críticos norte-americanos por el producto propio y sin lugar a dudas por el “menosprecio” para otros músicos de diferentes nacionalidades, y que sin duda alguna no recogen ni plasman la realidad del jazz como un fenómeno global y mundial.
No hay comentarios:
Publicar un comentario